Thailand

Varför ska Thailand drabbas så. Det har varit många naturkatastrofen och inbördes oroligheter de senaste åren.

Jag läste att det finns risk att översvämningarna kan pågå ytterligare en månad. Hittills har nästan 400 personer dött pga allt vatten. Av dessa är det många som fått ström i sig. Kombinationen vatten och Bangkoks elnät måste vara livsfarligt. Där hänger kablar i knippen inte alls höst upp på husväggar och i betongstolpar.

Risken att det bryter ut en epidemi är överhängande. Jag läste att det var över 100 000 människor som evakuerats från Bangkok. Tänk alla de som tvingas stanna kvar för att dom inte har någonstans att ta vägen.

Jag lider otroligt med dessa människor. Tänk också om turismen som står för en stor del av Thailands intäkter sviker.

Jag hoppas verkligen att vattnet börjar sjunka och att människor kan återgå till sina vanliga liv och arbeten så att inte även det ekonomiska konsekvenserna blir allt för stora för landet.

Vi tänker under inga omständigheter avboka vår planerade resa en månad i februari - mars. Thailand behöver sina turister mer än någonsin när de drabbas som de gjort.

Läste förresten att det var många svenskar i en svenskby i Rayong som upplåtit sina semesterhem åt drabbade Bangkok bor. Det är underbart när vi ställer upp för de drabbade. Själv ställer jag upp vi hjälporganisationer och genom att åka dit.

Måste berätta om Röda Korset. Jag har vid olika tillfällen skänkt pengar via dom. Så ringde telefonen och det var från RK, dom undrade om jag ville lämna ett bidrag till något (minns inte vad). Jag undrade hur dom kunde ringa till mig som är registrerad hos RIX. Då ska man ju inte drabbas av försäljare och tiggare mm. Jag fick då veta att tack vara att jag bidragit med pengar så var jag deras kund och då kunde dom ringa till mig. Det kändes inte bra, jag vill gärna ge men inte bli uppringd och uppmanad att bidra. Ja ja, så fungerar det i alla fall.

Nu ska jag gå och fixa färdigt vår middag som i dag består av rimmad fläsklägg och rotmos. Kanongott. Vill du inte tillaga det själv kan jag tipsa om restaurang Pelikans matsal på söder i Stockholm. Dom har det på sin meny för 182 kr men då får du även tre olika senapssorter till ;)). Hos oss blir priset per portion betydligt lägre.

Ha det bra alla där ute.


Kommentarer
Postat av: Petra

Mamma jag vill också!!! ;)

2011-11-02 @ 20:04:56
URL: http://pelinn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0