Sollefteå

I tisdags åkte vi iväg igen.

Vi planerade att vara ute några dagar med Petra och hennes barn. Det skulle vara bra väder nu i mitten på veckan så vi drog iväg till Sollefteå. Vi hade hört att det fanns en fin camping här och jag tyckte att det passade bra att göra en liten nostalgitripp med Petra till mina gamla hemtrakter.

Campingen ligger mitt i stan vid Ångermanlandälven. Det tar 5 minuter att gå till centrum från campingen som syns i mitten av bilen.

Här står Petra, Tova och jag och titta på den underbara utsikten från Hallstaberget.

Solleftå var ju stan för mig när jag var liten. Här finns även min pappa begraven. Jag åker inte upp så ofta till Sollefteå och graven numera så det passade bra med ett besök här. Pappa gick bort bara 50 år gammal och det är 29 år sedan nu. Jag minns att Kent och jag då drygt 20 år gamla tyckte att han var ju "ganska gammal" och hade fått uppleva många år. Det har jag ett annat perspektiv till i dag nu när jag själv tycker att jag har mycket kvar att ge och få av livet.

Minnet lever, jag det stämmer. Jag tänker ofta på dig och på dina många sidor. Jag minns din skicklighet, du var en som verkligen kunde ALLT. Du var både teoretiskt och praktiskt, en otroligt duktig människa som tyvärr inte fick vara med så länge.

Nu börjar Kent att packa ihop. Han vill åka hem i dag och fortsätta renoveringen. Jag skulle gärna åka upp till Storuman och sedan åka E 45:an neröver. Jag har åkt vissa sträckor efter den vägen och det är otroligt fin natur ända ner till Östersund.

Det får bli ett annat år, eller kanske i höst om vi får några dagar ledigt.

Det kommer mer från Sollefteå och Ramsele men det jag jag vid ett senare tillfälle.

Ha det bra, hoppas att solen skiner över dig.

Orsa

Härliga soliga dagar i Dalarna

Ja som jag skrev i mitt förra inlägg så sträck körde vi från Trelleborg till Orsa i Dalarna. Vi tappade lusten för Österlen, längtan efter att träffa Cicci med familj var starkare.

Vi hade några riktigt bra dagar tillsammans. Vädret var helt underbart. Blåare himmel kan man inte önska sig.

Här en bild på Ellen och Elsa som har blivit riktigt stor vid det här laget. Ellen blir 11 år och Elsa har fyllt 8 i år.

Här sitter Alfons, ¨han är en kille som kör i 120%. Alltid på gång, pratar som bara den. Synd att vi inte alltid förstår vad han säger.

För mig är det verkligen avkoppling att vara tillsammans med Cicci. Hon är helt suverän på att dona och fixa. Jag har varje dag satt mig vid dukat bord, Cicci har fixat maten till oss alla. Det spelar ingen roll om hon är hemma eller i husvagnen, hon lagar ändå lika god mat och dukar alltid fint. Inga karrotter på bordet här.

Bilder från poolen.

Cicci, Kent, Elsa och Ellen.

Efter tre härlilga dagar i Orsa åkte vi hem på fredagen. Då hade vi varit ute nästan tre veckor i bilen. Det är kanon med husbil, tänk vilket tur att vi äntligen kunde köpa oss en egen bil. Det går inte att jämföra med att åka med husvagn. Det är så enkelt att bara stanna till, mitt i en stad eller på en parkering efter vägen. Jag gillar verkligen det här livet. Synd att man ska måsta jobba också. Skulle gärna leva så här hela sommarhalvåret.

När vi kom hem var det renovering i Armis som väntade, vi ska göra helvitt i stugan. Väggar ska repareras och målas. Vitmålad panet ska upp på vissa väggar mm mm.

Ja nog finns det att göra om man känner att lusten pockar på.

Kiel

Snabbvisit i Kiel

På söndag åkte vi vidare från Flensburg till Kiel. Vi hittade återigen en fin ställplats tack vare husbilsklubben.se. Den låg mycket fint vid Kielkanalen, på vägen dit (guidad via GPS) kom vi till ett industriområde, här kan det väl inte vara trodde vi. Jo mycket riktigt när vi åkt ca 1 kilometer till var vi framme. Hade vi inte haft tillgång till info om dessa ställplatser skulle vi aldrig hitta dom.

Det var bara 5 kilometer in till Kiels centrum dit vi tog oss med cyklarna. Det var en mycket fin cykleväg längs stranden. Vi stannade till och tittade oss omkring. Här sitter Kent och titta på ett gäng som spelar någon typ av bollsport med sina kanoter.

Vi stannade till på restaurang för att ta ett glas vin. Alldeles utanför baren låg ett kryssningsfartyg. Det kanske inte skulle vara helt fel att åka på en kryssning, vi får se om jag kan få Kent att skippa Thailand en vinter för att åka båt i  Karibien i stället.

Riktigt maffig båt.

Innan vi cyklade tillbaka till bilen åt vi middag på en restaurang i centrum. Vi längtade potatis efter många GI veckor och beställde in en pära var med creme frech, bacon och lök. När tallrikarna kom in blev vi riktigt snopna. På tallriken låg två stora bakade potatisar med mycket creme frech, lite gräslök och 1,5 baconskiva. Inte riktigt vad vi hade förväntat oss men gott var det, mycket pärer åt vi.

Dagen efter åkte vi vidare till Travemunde. Vi hade inte provianterat utan tänkte göra det där. Vi hittade inget ställe att handla på så vi åkte in till Lubäck. Inte där heller hittade vi något bra ställe, som tur var kunde vi söka oss fram ett stort choppingcentra via Goggle sök så lite vin och öl fick vi med oss. Hade varit snopet att komma hem tomhänt från Tyskland.

Klockan 16:45 avgick båten mot Trelleborg. Vi hade bokat hytt för att kunna sova och var pigga för några mil i bilen på natten. Vi sov inte en blund så det blev inte så många mil den natten.

Vi hade planerat att åka kusten via Ystad - Simrishamn - Karlskrona och upp till Öland. Så blev det inte, vi fick en otrolig längtan efter Cicci och hennes familj som var i Orsa. Klockan 17:30 på tisdag rullade vi in på campingen i Orsa.

Ha det bra alla där hemma. Många kramar från mig.

Flensburg

I går var vi i Flensburg

Vi åkte vid lunchtid från Hvide Sande. Jag tog många fina bilder där men tyvärr har jag glömt datakabeln till rätta kameran så jag kan inte lägga ut dessa bilder. Det var bl.a bilder från campingen som vi var på med er Marie, du får se när vi kommer hem. Vi missade den campingen när vi kom, om inte hade vi stannat där igen för den var verkligen fin.

Det var inte så många mil ner till Flensburg, 18 mil tror. Vi kom fram vid middagstid i alla fall och hittade till en ställplats mitt i stan, alldeles intill en småbåtshamn. Helt ok. När vi tog en runda upptäckte vi att det var hamnfest, massor med folk och små restauranger - matmojar - öltält mm. Vi strosade runt ett tag, när vi sedan skulle gå och sätta oss för att få lite mat och dryck började det regna, det gjorde att det blev fullt på alla ställen under tak. Vi fick äta och dricka i bilen i stället.

Det var troligast något tema kring gamla båtar för så många gamla båtar som det fanns där har jag aldrig tidigare sett. Vi vaknade tidigt i morse och gick då en runda och tittade.

Otroligt fina båtar, både stora och små.

Inte ofta jag är med på bild, här står jag i alla fall och myser i den tidiga morgonsolen. Det är nästan bara Kent och jag som är vaken, med undantag av några på parkbänkarna som nyss har vaknat till efter gårdagen festande.

Tyvärr har jag inte kommit på om det går att zoma bilder med min telefon.  Långt borta (det är inte så långt som det ser ut) mitt på bilden är det en småbåtshamn, alldeles i anslutning den den hade vi bilen parkerad.

Natten var inte så lugn, det var tjutande sirener blandat med underhållning och högljudda röster. I morse när vi satt och fikade sa jag till Kent - Tänk så mycket sirener det är här. - Är det sa han, jag har inte sett en enda syren. hihi. Det var kanske lila syren han tänkte på.

Visste du att enligt den Grekiska mytologin är Sirener en grupp najader som lockade sjömän i fördärvet med sina vackra sånger. Sirenerna levde bland skeletten av de sjämän det hade förhäxat. Våra Sirener låter minst sagt lockande.

Vi åkte vidare ganska tidigt ner till Kiel. Här hittade vi till en jättefin ställplats alldeles intill Kiel kanalen. Här går det massor med stora båtar men det är inget störande ljud, det är bara sus i träden och måsarnas skri som hörs. Verkligen perfekt ställe.

Jag gick med i husbilsklubben.se i våras. Det kom massor med klisterdekaler mm hem i brevlådan. Vad är det här för grejer du har beställt sa Kent lite hånfullt. - Ska vi kleta bilen full med en massa dekaler. Nej det hade jag inte tänkt men det är kanske en bra site att ha tillgång till. Jag det var det - Det är tack vare den som vi hittar till alla fina och billiga ställplatser. Bra att jag gick med det tycker även Kent nu,  - Du är duktig du gumman sa han i dag när jag satt med GPS i telefon och guidade oss fram här i Kiel.

Håll med om att det är fint här.

Nu ska vi cykla in till centrum. I kväll ska jag titta vart vi kan proviantera i morgon. Hittar säkert tips på billig öl på Google. Hur funkade livet förut utan Internet, ja jag fattar inte...................

Hvide Sande

Nu har vi stannat till i Hvide Sande

Vi åkte från Lökken i går morse, vädret var inget vidare (regn) så vi passade på att ta några timmar i bilden. Stannade till i Thisted men då regnade det jättemycket så det blev bara en snabbvisit.

Lökkens läckra badhytter som ligger i rad utmed den 10 kilometer långa stranden.

Vi åkte inte de stora vägarna hit utan valde i stället en turistväg som går utmed vattnet på Jyllands västkust. Otroligt fin väg som vi missade förra gången vi var här.

Här väntar vi på bilfärjan äver Thyborön Kanal.

Nu är vi snart framme och solen skiner från nästan klarblå himmel, härligt.

Otroligt fint landskap, som våra fjäll fast gönt och sandigt.

Själva centrum i Hvide Sande är fiskeby med massor av båtar och mysiga restauranger.

Jag hade lite jobb som måste göras så därför måste vi in på en camping. Jag blev inte riktigt färdig innan  batteriet i datorn tog slut. Det här är sista resan med Laptop, nu blir det en Ipad i stället som kan laddas via 12 volt i bilen. Känns onödigt att betala 300 kronor för att få lite ström, fördelen med husbil är ju att man kan parkera i princip vart som helst utan att betraktas som tjuvcampare.

Vi tog in på en camping norr som centrum med ett ovanligt upplägg. Man ställer sig hur som helt, ström finns i skåp utställa lite var stans. Det fanns också trådlöst nätverk här vilket var bra med tanke på att jag skulle jobba lite. Vi hittade en fin plats, Kent började ställa allt i ordning. Tog ner cyklarna, satte ut möblerna och tog fram en öl. Då upptäckte jag som satt vi datorn att vi var för långt ifrån, jag fick ingen kontakt med nätverket. Snacka om att Kent blev lite sur när han fick plocka ihop alla prylar och köra runt-runt på campingen med mig sittande vi bordet framför datorn för att kolla täckningen. hihi. Hur som helst hittade vi en bra plats där jag också kunde jobba en stund innan uppkopplingen försvann igen.

Efter en god middag är Kent sugen på sin bok. Vi har kopplat av och läst många böcker under den här resan vilket jag också trivs med. Men.... att gå och lägga sig med boken klockan 21:20 en fredag, det är semester och solen skiner är kanske lite väl.

Ja ok, jag är väl lite tråkig. Det blir inte så mycket vin, det funkar inte med mitt socker. Det har varit högt några dagar så nu är det skärpning med både mat och dryck igen. Diabetes är en jädra konstig sjukdom, det får inte vara för lågt så det går inte att hoppa över maten, och det får inte vara för högt så maten måste vara regelbunden och nyttig. Inte det lättaste när man är på semester och vill ta dagen som den kommer. Jag har kanske fått det här för att jag måste ändra livsstil, vem vet vem som styr.  Jag kommer ihåg att jag sa när jag var yngre - Det är någon där uppe som har gjorde mig kraftig för att jag ska se respektabel ut. Hade jag varit smal hade jag kanske inte alltid varit klädd som jag borde för min ålder. Kommer ihåg en gång när jag tänkte köpa svarta tajta skinnbrallor - Du där tycker jag att gränsen går mamma sa Petra, köp ett par bruna eller beiga mockabrallor i stället. Det passar bättre till din ålder.

Nu går datorn riktigt bra och jag har pratat fördigt med mig själv (vilket bloggning innebär för mig). Ska testa om jag får igång premiärprogrammet av Allsång på Skansen. Lyckas jag med det har jag säkert snart en pigg och allert Kent vid min sida som annars verkar ha hur mycket sömn som helst inombord.

Troligast åker vi ner mot Tyskland i dag. Jag börjar få lite hemlängtan. Vi sa att vi eventuellt skull blir ute 4 veckor men så känns det inte just nu. Jag vill hinna göra så mycket i Armis som blommar i sommar. Dvs är inte till salu just nu.

Ha det bra, vi hörs och syns.

Kramar till er alla.

Lökken

Lökkens strand.

När vi kom hit i går åkte vi genast ner till stranden. Det är så fint och annorlunda här. Alla kör ner sina bilar, cyklar, husbilar och husvagnar ända ner på stranden.

Så gjorde även vi trots att Kent var orolig för att köra fast. Bilen är inte så lätt att hantera på mjuka underlag, tur att vi inte har för avsikt att köra runt med den på vintern.

Vi parkerade (efter lite slirande i sanden) på ett bra ställe och tog fram vår möbler. Jag trodde att vi skulle stanna där över natten men det hade inte Kent lust med. Han ville efter några timmar att vi skulle åka upp på en camping som ligger alldeles i närheten.

Här ser man stranden som är otroligt lång med massor av bilar och många små badhytter i rad.  Det var klarblå himmel så vi fick lite färg på oss.

Här kommer glasskiosken, dragen av en traktor. Det gäller att inte stå handfallen och vänta på kunderna.

När vi varit på stranden fram till middagstid ville Kent åka. När vi väl kommit därifrån insåg jag att det inte varit så vilsamt för honom, han var säker på att vi skulle köra fast och kunde därför inte koppla av ordentligt. Det är skönt att vara som jag är, vadå köra fast, varför vi. Det ordnar sig alltid, eller hur.

Nu ska vi cykla ner på stranden, det blåser lite i dag så det är säkert inte lika gassande varmt som i går.
Vi stannar här i Lökken en natt till, vädret styr. När eventuellt regn och svala vindar kommer åker vi vidare ner mot Tyskland. Hur det blir sedan det får vi se.

Ha det bra, vi hörs och syns.

Skagen

Vi vaknade tidigt i Grenå, åkte genast vidare upp mot Skagen. Det var en resa på ca 15 mil, båten går söderut från Varberg så det blev ca 8 onödiga mil i bilen. Vi valde i alla fall att åka så för det var ca 1500 kr billigare än att åka Göteborg - Fredrikshamn.

Vi kom fram till Skagen vid lunchtid och hittade en parkering i hamnen. Det märks att den stora semesterperioden inte har kommit igång riktigt. Det är inte lika stor trängsel överallt som det brukar vara.

På Jacobs Cafe och Bar i Skagen var det dock helfullt. Vi gick flera vändor på gågatan och tillbaka igen för att se om det fanns ledigt bord men det var omöjligt att få en plats där.  Man ser vissa som står och tittar och riktigt väntar att någon ska ta sista tuggan och lämna bordet. Så kan inte vi göra.

Det blev ett glas vin vi hamnen i stället.

Det var mycket liv och rörelse i hamen, massor - massor av fina båtar och många mysiga fiskrestauranger. Vi stannade där över natten. Innan vi åkte iväg köpte vi med oss räkor och goda röror. Allt smakar så bra när det är köpt i en delikatessbutik, är det godare eller bara dyrare. Spelar ingen roll, mysigt är det i alla fall.

Vi åkte upp till Grenen där väst och öst hav möts. Helt otroligt att se vågorna komma från båda hållen.

Vi gick också upp i ett högt gammalt torn, massor av trappsteg. Sista biten var det en öppen spiraltrappa som tog musten ur mig totalt. Inte pga trötthet utan jag fick en otrolig höjdrädsla. När vi äntligen var där uppe tordes jag inte gå ut och se mig omkrig, benen kändes som om dom inte skulle bära mig. Jag satt på golvet i öppningen och kikade ut.

Kent tog dessa bilder från tornet.

Vy upp mot grenen där haven möts.

Vy ner mot Skagen. Jag undrar varför dom har gjort som laguner efter hela stranden, det svarta man ser är stora stenar.

Tänk att jag var där uppe i alla fall. Lite stum i benen i dag men annars helt ok.

På eftermiddagen åkte vi vidare mot Lökken. Vi vill till Skagen, det hör liksom till men i Lökken där vi vi verklen stanna. Underbar liten stad.

Nu är det dags för lunch, återkommer snart.

Danmark

Måndag 2011-07-04

Vi åker vidare, ska åka med färjan över till Danmark i kväll. Men först en dag i Varberg som är en kanontrevlig liten sommarstad.

Vi parkerade bilen vid stranden i centrum och cyklade åt både syd och nord. Här har vi stannat till vid Apelvikens bad och camping. Linda, det låter mer än det är. Det har inte blivit så många mil.

Otroligt fint, påminner lite om Danmark. Inte underligt att det genom flera århundraden varit en kurort. Det finns också många nakenbad men dessa var vi inte så sugen på att besöka.

Här är Varbergs anrika kallbadhus, verkligen fint. Vi läste i en artikel att förra vintern inte var så snäll med byggnaden, många pålar hade fått ge vika för insen som tryckte på. Tur att det hålls efter och renoveras.

Varberg fästning syns i bakgrunden. Vi var inte dit i år, vi har varit där tidigare och titta på bl.a. den väl bevarade bockstensmannen.

Klockan 18:35 går båten över till Grenå.

En bild tagen över hamnen i Varberg från soldäck. Det var inte alls mycket folk på båten så vi fick fönsterbord i restaurangen trots att vi inte bokat i förväg. Det blev god mat och många sidor i våra böcker innan vi kom i land i Grenå.

Måste bara rekomendera Morgan Allings bok Kriget är slut. Det handlar om hans svåra uppväxt och hans val i livet som fört honom dit han är i dag. Kanonbra.

När vi kom fram till Grenå så parkerade vi i hamnen och somnade omgående trots att det var mycket tung trafik som rörde sig i området.

Ullared

Naturligtvis

Måste vi stanna till i Ullared och gå på GeKås. Antingen gillar man Ullared eller så gör man det inte, eller så har man aldrig varit där och vill inte heller åka dig för att man tror att man vet hur det är. Snacka om att du som tillhör den kategorin går miste om mycket.

Vi tog in på GeKås camping som är både bra och billig.

Det blev en hel del lugnt och skönt men även en hel del shopping, även om Kent talade om för mig några gångar att vi har inte plats i bilen. Vadå plats, vi har ju nästan ett garage i bilen så det fixade sig.

Böcker är billigt så vi fyllde på vårt litta pocketbibiotek. Här sitter Kent med ett glas vin och sin nya bok om Ozzi Osbournes händelserika liv.

Naturligtvis blev det ett par nya skor, billigare än hemma. Tror du att det bara finns plastpåsar, bakplåtspapper och div fula kläder så tror du fel.

Här fixar Kent dagens middag, mycket grillat och goda grönsaker blir det.

Semester 2011

Semester

Ja äntligen var det dags för lite ledighet. Vi hade planerat 4 veckor men för mig blir det inte så full ut. Jag jobbade en del första veckan (förra veckan) pga månadsskiftet och det som det medför.

Vi åkte i alla fall hemifrån förra måndageftermiddag. Första stoppet blev i Stockholm, vi hade hoppats på att få en plats i centrum på en camping som ligger på Långholmen. Tyvärr var det fullt trots att vi är ute i början av semesterperioden. Vi åkte ut till Bredäng. Där var det helt ok, det gick också bra att jobba uppkopplat därifrån.

På tisdagseftermiddagen cyklade vi inte till stan, ca 1,5 mil enklel väg.

Småbåtshamn fotat från en bro, på kortet nedan en vy från samma bro. Där ligger det en fin husbåt som någon säkert bor på. Stockholm är en underbar stad som vi kan vara stolta över.

Håll med om att det är underbara kontraster.

Vi cyklade vidare in mot centrum. Här har vi stannat vid Södermälarstrand, min chef Eva ringde och vi pratade lite jobb. Tänk att man kan ha kontoret på fickan, det fungerar verkligen bra nu för tiden.

Vi fortsatte mot Östermalm och stannade på en mysig restaurang på Strandvägen. Här sitter Kert (klockan är strax 20:00) och kommer på att det är premiär på Allsång på Skansen i kväll. Vi har just beställt in vår mat och vill inte bara åka ifrån den, hur kan man bara missa Måns på målsnöret. Det var verkligen snopet.

När klockan började närma sig återfärd till Bredäng kändes det inte så lockande att cykla längre. Jag ringde taxi och försäkte få tag på en bil som kunde ta med två cyklar, lyckades inte. Då började jag kolla på Internet om man kunde ta med cykel på tunnelbana - pendeltåg. Det var inte tillåtet men jag fick många tips hur vi skulle montera ner cyklarna och lägga dom i två plastsäcker. Verkar inte så lättsamt så det blev en cykelfärd tillbaka till Bredäng.

Vi stannade i Stockholm tre dagar, vädret var underbart så de var delvis jobb och delvis sol och upplevelser.