Omis

I går åkte vi från Krk ner till Dalmatinkusten. Vi hade tänk att stanna i Makarska som vi hört så mycket gott om men där fanns inga campingplatser med centralt läge. Vi åkte kusten norr ut och kom till en liten stad som heter Omis där vi hittade en jättefin camping. Platsen ligger ganska mitt mellan Makarska och Split. Även här är det otroligt vackert.

Stranden är fin, inte lika stenigt som i Barska på Krk. Vattnet är också betydligt varmare så även jag har varit i flera gånger i dag.

Nu sitter vi mätta och belåtna efter en god hemlagad pastalunch. På eftermiddagen ska vi ta cyklarna och se oss runt lite.

Vi har det helt underbart, jag är så glad att vi drog iväg så långt för upplevelsen här nere är värd varenda mil i bilen.

Bilder finns på FB, är du inte redan min vän, skicka en vänförfrågan om du vill se lite bilder från vår resa.

Ha det bra, jag kommer igen.

Krk

Nu har vi varit här i Baska på södra Krk i två dagar. Här är otroligt vackert, vill du se bilder titta på FB där jag lägger ut ibland.

I dag blir det en stranddag, inte ett moln på himlen och varmt som attan. Stranden är lite stenig så vi har köpt badskor hihi. Trodde väl aldrig att jag skulle stoppa fötterna i sockiplast i vuxen ålder :)

Vi bli här en eller två nätter till, Kent han trivs och kan nog stanna lite längre. I mig drar rastlösheten lite väl mycket tyvärr. Den 2 juli stör mig och min nattsömn otroligt mycket, synd. Det känns verkligen inte rätt att önska att dagarna ska passera när det är semester men det problemet är jag tyvärr maktlös inför. Det påverkar även mitt välmående så något vin eller en drink är inte att tänka om mina sockernivåer ska vara någorlunda. Men efter regn kommer solsken säger ordspråket så det blir säkert bra.

Ha det bra alla där hemma, vi hörs.

Skanör

Vi har nu kommit fram till Skanör. Står med bilen vid en fin småbåtshamn. Har ätit lite smått och gott så lite midsommarkänsla har vi fått till trots att dagen mest har varit att åka bil.
Vi har nu avverkat nästan 1/3 del av resan ner till Kroatien.

Nej nu ska jag stänga ner så att jag är pigg i morgon, klockan10 åker vi över till Trelleborg.

Ullared

Nu är vi varit påUllared. Där var det jättelitet folk, inte undra på detäter ju midsommarafton i dag. Oss passade det bra, vi hade ju bara en åkdag i dag.

Jag skriver bara ett kort inlägg nuförtiden att testa min blogg som Hagberg problem med. Kan nye lägga in bilder så jag tester att kopiera in dom.

Hacdet bra, jag hoppasnkunna komma igen med inlägg under vår resa.

Packar

I morgon åker vi på semester. Ska verkligen bli skönt att komma bort några veckor.

Håller på att packa och det är inte det enklaste. Jag brukar ofta säga att allt som vi glömt finns att köpa men när det gäller kläderna är det inte lika enkelt. Jag hänger fram och jag hänger tillbaka. Har en vädringsställning som jag använder när kläderna åker fram och tillbaka i garderoben. Nu tror jag att det är det slutgiltiga valet som hänger på ställningen. Tur att det är en ordentlig garderob i bilen.

Petra sa för ett tag sedan - funderar du mamma på att köpa en ny klänning, köp den till Cicci eller mig för du behöver inga flera. Ja hon har kanske rätt.

Skönt med semester

Oh vad skönt det är att bara vara ledig. Kent jobbar den här veckan och jag går hemma och skrotar i stugan.

Jag har målat altanräcket på lillstugan. Jag har donat med blommorna ute, har inte satt då mycket plant i år eftersom vi blir borta i tre veckor. Jag har fixar med kläder, sytt om, fållat och ändrat osv så att de passar bättre.

I kväll har vi varit till Petra och Jörgen och tvättat husbilen. Nu håller jag på och packar och det är inte enkelt. Jag går an som om det är flyttning på gång varje gång jag ska packa för några veckor. Kent påminner mig om tidigare resor då många nerpackade plagg inte blivit använda.

Tvättmaskinen går också varm, det enda nuvarande väder duger till är att torka tvätt. Det blåser som bara den.

Jag har Kid här också, han trivs så bra i stugan. Han bor hos Petra och Jörgen på heltid nu. Vi kastrerade honom förra vecka och han har blivit mycket lugnare och gosigare. Han är verkligen en mysig liten vovve som tror att han är jättestor.

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/896486/images/2012/pic_207091417.jpg" class="image">

Trött

Nu sitter jag i soffan och känner mig helt utslagen. Det har verkligen varit en helg full av aktiviteter med och många barn och vuxna.

I dag har vi börjat bygga en altan på lillstugan, det blir jättebra. Petra och Jörgen har varit här och hjälpt till. Det blir så mycket roligare och går så mycket fortare om man är några som hjälps åt.

Jag mår så bra när det händer mycket omkring mig. Med stugan full av barn finns det ingen möjlighet att sitta och grubbla på livet allvar. Jag kommer säkert att sovs som en stock i natt. I går natt hade jag en liten propeller som snurrade runt i sängen, Alfons heter den propellern som väckte mig åtskilliga gånger. :))

Nej nu är klockan sena natten och det är dags att släcka ner för i dag.

Lekfarbror

Vilken tur att vi har vår egen Farbro Barbro (Kent) som gillar att leka. Jag undrar vem som hade roligast.

Disco

Vart är föräldrarna? Här är disco på hög volym. Phu det ligger på att vara farmor/mormor.

Bad

I kväll har barnen kört alla sommaraktiviteter trots att vädret inte varit det bästa. Badet var inte så
inbjudande för mig med sina 16 grader. Jacob, Ellen och Elsa tyckte att det var helt ok. Hannes avstod, han hade mer intressanta saker för sig.

Nu hoppas jag att lugnet infaller snart.

Fiske

Fiskelyckan skulle testas i kväll. Tyvärr var det inga firrar som var på hugget. Bättre tur nästa gång, simmaren är lång

Middag

Nu är middagen på gång, typiskt att det ska börja regna. Tur att vi har kvar vårt gamla parasoll som alltid kommer till användning vid grillning i dåligt väder.

Barnhelg

Nu är det full fart med barnbarnen här i stugan.

På förmiddagen var det fika med Tova, Dante, Petra och Jörgen på Järnvägskondis i Bommen. Det är så mysigt att gå dit och vi vill att det ska finnas kvar och då behövs det ju kunder.

Ellen, Elsa och Alfons ska sova här i natt. Cicci och Tomas ville hitta på något på tu man hand vilket jag mycket väl förstår. Med tre barn i huset blir det inte mycket egen tid. Jag kommer ihåg hur det var.

Det ena ger det andra. Jacob och Hannes ville också vara med så nu är stugan full av barn. Jag undrar när det kommer att bli natten här i kväll, inte allt för tidigt skulle jag tro.

Nu är Kent ute och leker med barnen, jag tror att han har roligast. Det låter så i alla fall.

Semester

I dag har jag äntligen gått på semester. Jag ska vara ledig hela fem veckor, det ska bli såååå skönt.

Jag har haft det ganska kämpigt på slutet. Det är förändringar på gång på jobbet, bra förändringar för de flesta men det passar inte för mig.

Vi ska börja jobba kväll och helg och det pallar jag inte med. Är man lite till åren och dessutom inte riktigt frisk är det nog kämpigt ändå. Hur det blir framöver får vi se, det blir säkert bra även om det just nu känns lite tungt.

Vid sådana här tillfällen saknar jag mamma mer än någonsin. Hon var vid alla tillfällen min allra bästa coach. Hon lyssnande, hon fick mig att se med nya perspektiv, hon gav mig styrka och energi. Jag pratar med henne nu också, jag pratar med henne nästan varje dag. Jag hör hennes svar så tydligt, det är en tröst och det ger mig styrka men det ger även en tomhet som aldrig mer kan fyllas.

I kväll är Kent på middag med sitt jobb. Det passar mig perfekt för jag är nog inte någon "rolig kompis" i kväll. Känner mig så ledsen, jag borde inte vara det men ibland rår man inte på sitt inre. Jag känner också en oro inför framtiden. Min plan över jobb och kommande pension är inte längre "min plan". Det är yttre orsaker som jag inte kan påverka som styr just nu.

Jag har alltid fått höra att jag är så rådig, att jag alltid har en lösning och att problem är till för att lösas osv. Ja undra vart den styrkan är just nu.

Nej Annica, ryck upp dig nu och ta tillbaka kontroll igen, det var vad mamma sa just nu. - Ja, jag ska, jag lovar. - Ja, jag vet att det är jag som bestämmer, inte alltid det som händer, men jag bestämmer hur det påverkar mig. Jag bestämmer hur jag ska bemöta förändringarna, jag bestämmer över min framtid. Bara jag och ingen annan äger mitt facit.

Ja mamma jag vet, jag lovar! Det som händer nu och som hände framöver kommer jag att göra något bra av, det vet du mamma. ;)

Tack mamma för att du alltid finns för mig, nu känns det mycket bättre.

Älskar dig!

Ingen telefon

Det blev inget jobb i kväll. Det var meningen att jag skulle jobba hemifrån i kväll. Jag skulle göra några telefonintervjuer och vad händer då. - Jo, inga telefoner fungerar här nere i Armis. Vi håller på och anställer mer folk till vår support och vi har ett tajt tidsschema innan det är dags för sommar och semester, det är väl typiskt.

Ja nu är det inte många arbetsdagar kvar innan det är dags för fyra långa lediga veckor. Vi åker iväg på vår resa redan kvällen före midsommar. Vi åker över till Tyskland klockan 10 på midsommardagen. Det ska bli helt underbart att bara få vara och se och uppleva Europa. Målet är Kroatien men vi tänker inte stressa på vägen ner utan även ta vara på resan och göra något positivt av den. Den 10 juli är vi tillbaka i Sverige och kommer då att stråla samman med Petra, Jörgen och barnen i Eskilstuna där dom har bokat en stuga.

Sista veckan blir vi hemma i stugan om inget annat lockande dyker upp. Vi är ju ganska impulsiva både Kent och jag så säker kan man aldrig vara.

Oj vad jag längtar.

Jag har "snott" några bilder från Petras blogg som jag tyckte var så fina. Det är Petra, Jörgen, Tova och Dante. Ja man "tager" vad man haver och just nu hade jag inga bilder så jag tog Petras :))

https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/896486/images/2012/pic_206425188.jpg" class="image">

Härlig morgon

Även i dag var vädret underbart.

Det var så mysigt att vara i stan, hamnen och city i Sundsvall är så fint på sommaren.

Här hjälper Jacob till när det är dags för dom att åka hem. Han är jätteduktig och vet vad som ska göras.

Line och Hannes är på fotbollscup. Hannes är en riktigt bra lirare som fick utmärkelsen " Matchens Kämpe" i går.

Cruising

I går var det cruising i stan med otroligt mycke fina bilar.

Första turen i år

Det är inte ofta vi är ute och åker, allt ska stämma och det gjorde det ingår.

Vädret var perfekt och det fanns ett bra mål för trippen. Vi var och kollade på bilutställning.

Fint

Fint på mammas grav

Skön helg

I helgen har vi fått mycket gjort.

Jag har gjort sommarfint på mammas grav. Vi har städat förråd och garage och varit på tippen med en massa skräp.

Så har vi varit i stan på cruising och tittat. Först åkte in in med motorcykeln på dan. Vi träffade på Micke som låg i hamnen med sin familj och då blev vi sugen på att vara i stan även på kvällen. Vi åkte hem och riggade om och åkte in till stan igen med husbilen. Petra och Jörgen var med oss också.

Vi har haft en kanonhelg, mycket trevligt och fint väder.

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/896486/images/2012/pic_206050442.jpg">https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/896486/images/2012/pic_206050442.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/896486/images/2012/pic_206050453.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/896486/images/2012/pic_206050453.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/896486/images/2012/pic_206050462.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/896486/images/2012/pic_206050462.jpg" class="image">

https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/896486/images/2012/pic_206050605.jpg" class="image">

Sommar

Nu sitter jag och bara kopplar av och känner mig riktigt nöjd med livet.

Jag har plockat och kastat från klädkammaren, städat linneskåp. Jag har fixat med min älskade pelargoner inne och satt tagets runt soluret. Vi har varit hem till Forsa och klippt gräset som vuxit decimeterlångt.

Solen skiner och tvätten hänger ute på tork. Vissa dagar är bara så himla sköna, den här dagen har varit en sådan dag.

Skolavslutning

Ellen, Jacab, Elsa och Alfons.

I kväll har vi varit på skolavslutning i Njurunda kyrka. Som alltid var det otroligt fint och stämningsfull.

Efter kyrkan åkte vi alla till Cicci för examensfika. Det är underbart att ha stor familj och jag är så glad att alla vill vara tillsammans på högtidsdagar.

Micke och Maria

Här är fina fröken Maria som är Petras bästis sedan dom gick i småskolan

Barnbarn

Fina barnbarn på skolavslutning.

Micke

Micke fin i kostym utanför kyrkan på ena bilden och på den andra fixad för 50 - tals fest och sommarlov

Snart semester

I söndags bokade vi båt till Tyskland. Det blir en tripp ut i Europa i somnar, vi planerar att åka ner till Kroatien. Vi hade tidigare lagt de planerna åt sidan eftersom det är en hel del som behöver göras i stugan men nu har vi bestämt att det blir ingen vedspis i köket, vi värmer oss i Kroatien i stället.

Jag hittade en jättebillig tor Trelleborg - Travemunde. Drygt 3000 kronor för oss, bilen och hytt. Tidigare när jag har varit inne och tittat så har jag hamnat på ca 7000 kr. Tydligt är att det lönar sig att vara aktiv på Internet och inte boka första bästa resan.

Vi åker över redan på midsommardagen och blir borta ca 3 veckor. Det ska bli så himla skönt och förhoppningsvis får vi njuta av mycket sol och bad och många fina upplevelser.

Nu ska vi snart åka iväg på skolavslutning i Njurunda Kyrka. De 4 äldsta barnbarnen går på sitt efterlängtade sommarlov i dag. Efter kyrkan blir det som vanligt examensfika hos Cicci. Ja i den här familjen håller vi på traditioner ;))

Lillstugan

Efter en hel del timmars renovering är nu lillstugan i det närmaste färdig invändigt. Det som återstår är några hyllor och lite tavlor på väggarna. Sedan ska det byggas altan på framsidan och fixas uteplats (stenlaggd) på baksidan.

Jag är verkligen nöjd med resultatet.

Petra med familj har sovit där i natt men har nu packat för hemfärd. Det är så trist väder, regnar som om himlen är öppen.

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/896486/images/2012/pic_204972856.jpg" class="image">

Internet i stugan

Äntligen har jag ett fungerande Internet i stugan. Tyvärr kan inte Telia leverera det, här fungerar bara Telias 2G och det är dessutom väldigt ofta som det är stora störningar.

Nu har jag skaffat ett mobilt bredband via 3 och det fungerar perfekt. Ja vad gör man, ingen klarar sig i dag utan uppkoppling.

I dag är jag ledig och håller på att göra det sista i lillstugan. I kväll kommer Petra med sin familj ( numera 5 personer) och inviger efter senaste renoveringen. Ellen kommer också ner i kväll och sover över så här blir fullt hus. :) Jag håller tummarna att vi slipper regn så att vi kan grilla dagens middag.

Här står Tova och tittar på det fina akvariet som finns på Njurunda vårdcentral.