Sköna höst

Sköna höst.
Underbart att kalla och snöiga vintern väntar ännu ett tag. Men mörkret är verkligen påtagligt nu. Det märks mycket väl att vi har ändrat klockan, det är riktigt svart när jag går från jobbet. Det gör inget det är desto mysigare att tända alla levande ljus innomhus.

Jag minns när barnen var små och vi bodde permanent i Armis. Hösten var underbar när alla stuggrannar hade flyttat hem. Det var lugnt, det var svart och underbar värme och mysigt inne i stugan. Det var verkligen avkoppling, livskvalité. Å

I helgen ska vi vara i stugan hela ligan för vårt traditionella Allahelgonafirande. Det blir mycket gemenskap och mycket mat. Sillen har jag lagt in i kväll.

I morgon jobbar jag halvdag hemma och sedan åker Tova och jag ner och börjar elda upp så att det är varmt och mysigt när dom andra kommer.

Nu ligger Tova här på soffan och sover. Kent hämtade på dagis i dag och Tova ville stanna hos oss. Det är småbarn här så ofta nu för tiden, är det ingen här känns det tomt. Jag Ärvså glad att vi flyttar ut till Njurunda så att vi är närmare de små. Jag är ingen bra bebismormor blir lätt orolig när barnen är små. Nu är alla lite äldre och då har jag inga problem med barnen i huset.

Jag är inte så noga av mig, tar mycket som det kommer. Jag tror att det är det som barnen tycker är mysigt. Jag går gärna och lägger mig och läser eller löser korsord med barnen tidigt en lördags kväll. Jag minns när jag var liten och var hos min mormor och morfar. Mormor var sjuklig så hon gick oftast och lade sig vid 19.00 tiden. Det var underbart att få gå och lägga samtidigt med henne. Hon hade en extra säng i sitt sovrum där jag fick sova. Vi tog med mjölk och mackor till sängen. Det var oftast ett vitt hård bröd med sesamfrön på. Där låg vi och fikade, pratade och löste korsord. Det är underbara minnen. Det är så jag vill att mina barnbarn ska minnas mig. Min mormor gick bort tidigt, hon var bara 65 år. Jag hoppas att jag får vara med mycket längre så att jag får uppleva barnbarnen i vuxen ålder.

Herre Gud, håller jag på bli gammal. Ja visst måste det vara så när tankarna far iväg som dom gör i kväll. I morgon eller en annan dag är jag säkert mycket yngre.

Trött Tova som somnat i soffan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0