Sjuk i dag

I dag mår jag inte bra, har huvudvärk och ont i magen. Känner mig riktigt hängig.

Vad gör jag då. Jo jag jobbar lite, det jag pallar med det gör jag. Varför inte inta ett läge som kroppen och jag behöver i stället för att snabbt bli bra och få styrkan tillbaka för att orka med kommande dagar.

Det är inte bra som vi har det nu tack vare dagen teknik. Det är nästan omöjligt att koppa ifrån när allt finns påkopplat hela tiden. Det är naturligtvis inte bara jag som är påkopplad, alla är det och alla far mer eller mindre illa av det. Måste jag springa på i samma ekorrhjul bara för att många andra gör det. Nej.

Jag minns förut när jag var hemma från jobbet, hur dålig jag än var så var ett dåligt samvete som gnagde. Det var väl uppfostran hemifrån som låg bakom, man ska göra rätt för sig. Det tog verkligen emot att ringa och sjukanmäla sig. När det väl var gjort så var det bara att ägna sig åt att bli frisk. I dag är det alltid lite jobb hur än dålig jag är. Det är inte bra och det är bl.a. det som jag ska lära mig på Österåsen.

Jag minns inte om jag i tidigare inlägg har nämnt en bok som jag köpte på Österåsen. Det är en bok av Anna Kåver med titeln. Att leva ett liv, inte vinna ett krig. Den handlar om ett accepterande förhållningssätt vilket inte betyder att vi avstår från att söka förändring i en situation, utan att vi slutar att föra krig mot tillvaron och oss själva.

Jag för nog krig mot mig själv dagligen. Blir ledsen, besviken irriterad osv om jag inte alltid fixar det jag har planerat. Det gäller nog att man funderar en gång till på vilka krav man sätter på sig själv och accepterar att man kanske ska sänka ribban en aning ibland.

Att vara sjuk när man är sjuk, det ska väl ändå inte vara så svårt att acceptera kan man tycka. Tydligen är det svårt för mig.

Oftast beror det på att det jag planerat för dagen är så viktigt att det måste göras. Viktigt för vem, för mig eller någon annan. Om det kommer ett oväntat hinder, varför inte då ta ställning till min tidigare planering och ta ett nytt beslut. Att se och agera från ett aktuellt perspektiv och inte utifrån mina planer. Livet kan ju inte vara en enda lång planering som måste följas till punkt och pricka, det borde ju handla om att det ska levas så bra som möjligt varje dag och att planer lätt går att förändra utan att det för den skull blir till det sämre.

Nu ska jag ägna mig åt att läsa några kapitel ur boken. Jag hoppas att jag kommer till några insikter och därmed får ett ökat välbefinnande. Klockan 15:30 är det telemöte, tänk om jag tar och struntar i det. Hemska tanke..... Vi får se hur jag gör.

Jag återkommer om jag hittar något intressant i boken som är värt att dela med sig av.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0