Öppna äldreboende

Jag blir så otroligt upprörd när jag läser i tidningar och hör på TV den ena efter andra skräckhistorien om hur våra äldre har det på sina boenden.

Varför kan inte kommunerna driva bra äldreboende inom samma budgetramar som privata bolag, dom som dessutom går med stora vinster. Ja nu är det väl till stor del dessa enorma vinster som gör att de gamla inte har en dräglig tillvaro på många privata boenden.

Hur kan man låta en äldre man ramla i golvet upprepade gånger för det första. Hur kan man låta bli att konsultera läkare när det har hänt för det andra. En man som har en bruten handled, bruten höft och axel får ingen hjälp förrän anhöriga kommer. Botten!

Nej, nu får det vara nog. Jag förespråkar inte kommunal boenden, jag förespråkar trygga boenden där omsorg går före stora vinster.

Visst förstår jag att ingen kan bedriva verksamhet som går med förlust men det får inte vara enorma vinster som ska nås med diverse bonusprogram.

När mamma bodde på ett kommunalt boende så reflekterade jag över diverse brister. Jag reflekterade också över personaltätheten som inte alls följde de äldres behov. Mellan klockan 07:00 - 08:00 var det morgonfika (med de boendes morgontidningar) för hela personalstyrkan medan de äldre väntade på sin frukost. Varför kom inte de flesta klockan 08:00 i stället och jobbade en timma till på kvällen då behovet var större. Mellan lunch och middag verkade det vara en enda lång fikarast för personalen med hembakat fikabröd som doftade underbart men inte tillgängligt för de äldre. Det är kanske delvis bakgrunden till att kommunala boenden ofta inte klarar sin ekonomi.

På privata boenden så är det säkert avsaknaden av personal som ger de stora vinsterna. Båda dessa orsaker är lika dåliga, inte i något av fallen finns resurserna riktade mot de äldre.

Finns det någon som är sugen på att starta upp ett äldreboende där ambitionen är att ge god omvård och inte att tjäna miljoner så finns jag tillgänglig och hoppar gärna med på det tåget.

Jag är helt säker på att det går att kombinera.
- Bra och trygg omsorg
- Trivsam boende - och arbetsmiljö
- Rimliga löner
- Rimlig lönsamhet

Ring, jag finns till hands.

Carema Care - omsorg på dina villkor. Ett skämt :((


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0