Alltid lust att skriva

Tänk vad lustigt det är. Att skriva på bloggen går verkligen i vågor. Ibland vill jag inte alls skriva och ibland vill jag skriva varje dag fast jag egentligen inte har något att skriva om. Så är det nu, vi får se vad som kommer ur mina fingrar.

Den här dagen har varit en skön ledig dag. Jag har fixat och donat här hemma. Petra och barnen kom på middag. Sedan kom Peter förbi på en kopp och slutligen kom Kents bror Mats på besök.

Vi satt och tittade på bilder från vår senaste Thailandsresa. Jag älskar verkligen det landet. Det är underbar natur och underbara människor. Jag har funderat mycket på Buddismen och hur den vägleder människorna. Jag tror att det är den enda religionen som jag förstår mig på. Det handlar inte om att tro på något som kanske har hänt för över 2000 år sedan. Den handlar om att tro på varandra och att leva så att man inte orsakar lidande för sig själv eller för andra. Att lidandet kommer från begäret och att det är det som ska förgöras. Kan det vara mer logiskt.

För att förgöra lidandet följer man "Den åttafaldiga vägen" som till största delen innebär. Rätt tanke, rätt handling och rätt uppmärksamhet.

Om man i allt man gör ställer sig frågan. - Förgör eller skonar detta lidandet. Det måste väl då bli enkelt att vara en god människa - eller........

Om jag pratar illa om dig skapar det lidande.
Om jag tar något ifrån dig skapar det lidande.
Om jag slår dig skapar det i allra högsta grad lidande.
Osv och bakom ett sådant agerande ligger oftast ett begär.

Tänk om alla i vår hårda värld levde efter den Buddistiska läran då skulle det inte finnas krig eller ondska människor emellan.

Är då inte både de röda och de gula i Thailand buddister? Är dom det borde det inte finnas några motstridigheter som de vi såg i fjol i Bangkok. Kanske är det så att vissa buddister vill minska sitt lidande med att de har glömt vad som är rätt. Dom har bara kvar tanke, handling och uppmärksamhet men har glömt det viktigaste, att det ska vara RÄTT för att minska allt lidande.

Ja grundfilosofin är inte svår att förstå. Det som är svårt att förstå är hur det ibland kan gå då fel när filosofin är så lätt. Eller..........

Nej nu är klockan mycket och jag känner att mina tankar blir allt djupare. För djupa för den här tiden på dygnet. Jag får fundera på Buddismens lära en annan dag. Men hur som helst är den den sundaste religionen (om den nu ska kallad religion) som jag stött på.

Vi tror på varandra och vi gör allt vi förmår för att minska varandras lidande. Eller hur.

Godnatt mina vänner.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0