Skagen

Vi vaknade tidigt i Grenå, åkte genast vidare upp mot Skagen. Det var en resa på ca 15 mil, båten går söderut från Varberg så det blev ca 8 onödiga mil i bilen. Vi valde i alla fall att åka så för det var ca 1500 kr billigare än att åka Göteborg - Fredrikshamn.

Vi kom fram till Skagen vid lunchtid och hittade en parkering i hamnen. Det märks att den stora semesterperioden inte har kommit igång riktigt. Det är inte lika stor trängsel överallt som det brukar vara.

På Jacobs Cafe och Bar i Skagen var det dock helfullt. Vi gick flera vändor på gågatan och tillbaka igen för att se om det fanns ledigt bord men det var omöjligt att få en plats där.  Man ser vissa som står och tittar och riktigt väntar att någon ska ta sista tuggan och lämna bordet. Så kan inte vi göra.

Det blev ett glas vin vi hamnen i stället.



Det var mycket liv och rörelse i hamen, massor - massor av fina båtar och många mysiga fiskrestauranger. Vi stannade där över natten. Innan vi åkte iväg köpte vi med oss räkor och goda röror. Allt smakar så bra när det är köpt i en delikatessbutik, är det godare eller bara dyrare. Spelar ingen roll, mysigt är det i alla fall.

Vi åkte upp till Grenen där väst och öst hav möts. Helt otroligt att se vågorna komma från båda hållen.

Vi gick också upp i ett högt gammalt torn, massor av trappsteg. Sista biten var det en öppen spiraltrappa som tog musten ur mig totalt. Inte pga trötthet utan jag fick en otrolig höjdrädsla. När vi äntligen var där uppe tordes jag inte gå ut och se mig omkrig, benen kändes som om dom inte skulle bära mig. Jag satt på golvet i öppningen och kikade ut.

Kent tog dessa bilder från tornet.



Vy upp mot grenen där haven möts.



Vy ner mot Skagen. Jag undrar varför dom har gjort som laguner efter hela stranden, det svarta man ser är stora stenar.



Tänk att jag var där uppe i alla fall. Lite stum i benen i dag men annars helt ok.

På eftermiddagen åkte vi vidare mot Lökken. Vi vill till Skagen, det hör liksom till men i Lökken där vi vi verklen stanna. Underbar liten stad.

Nu är det dags för lunch, återkommer snart.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0