Kvällen före nyårsaftonen

Kent jobbade länge pga inventering på jobbet.

Jag hade ställt in mig på en egen kväll med TV och en ny bok som jag håller på att läsa. Jag är inte den som trivs ensam men är det något bra på TV eller en bra bok till hands så är det ok.

Jag måste nämna lite om boken jag läser just nu. Den heter Svärdet och spiran, är skriven av Ken Follett som normalt skriver lite mer åt deckahållet. Den här boken utspelar sig på 1100 talet och huvudpersonerna är en Munk och en murare som har en dröm att bygga en katedral. När jag såg boken verkade den inte så lockande, drygt 1000 sidor jätteliten text om ett katedralbygge, lockade inte. När jag stod i affären och höll den i min hand sa kunden före mig i kassan att det var en av de bästa böcker han läst. Ok tänkte jag, jag testar den. Har ju många timmar i helgerna som jag kan ägna åt läsning. Nu har jag kommit drygt 200 sidor in i boken och är helt sjukt bra, vill inte att den ska ta slut.


Svärdet och spiran : stormarnas tid & maktens skördar


Hur som helst, det blev ingen läsning den kvällen. Micke, Line, Jacob och Hannes kom hit i middagstid. Jag hade inte så mycket mat hemma eftersom jag planerat kvällen bara för mig. Dom hade varit och handlat och hade matpåsen i bilen. Den tog dom in och fixade en jättegod middag till oss alla.

Vi satt hela kvällen vi köksbordet och pratade om förr i tiden. Det började med att vi pratade om mamma och snart hade vi kommit in på hela vårt stäktträd. Jag har funderat mycket på att jag nu tillhör den älsta generationen i vår famij, känner ett ansvar att dela med mig av vår familjs historia. Inte för att den innehåller något speciellt utan bara för att den är våran. Det var en mycket trevlig kväll som även intresserade barnen, främst Jacob. Vi ptatade om att åka upp till Ramsele i sommar och titta på alla platser där våra äldre släktingar har verkat och bott. Det skulle jag verkligen uppskatta.

Vi pratade också om att jag ev. ska börja skriva ner mina minnen och det jag har hört från dom äldre släktingarna. Vi får se hur det blir, jag tycker ju om att skriva så det är inte omöjligt. Historien kommer inte här på bloggen, det är ett som är säkert.

Tusen tack Micke med familj för god mat och en mycket trevlig kväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0