I går var det "Mammas dag"

I går hade vi mamma i tankarna hela dagen.

Vi var hela familjen på Minnegudstjänst i Njurunda kyrka. Det var så fint, mycket vacker musik och många ljus för våra saknade, många minnen. Det är klart att tårarna kommer en sådan dag, men nu kan jag oftast minnas mamma med glädje och tacksamhet. Äntligen, det känns så skönt.




Här är min vackra, underbara mamma i unga år.




När vi åkte från kyrkan stannade vi till på graven. Barnbarnen tände ljus för gammelmormor. Det var så vackert på kyrkogården, 1000-tals ljus var tända. Ja hoppas att Helloween med alla spöken inte tar över traditionen med Alla Helgons Helgen. Jag tänker hålla fast vid vår tradition i alla fall. När barnen var små tände vi alltid levande ljus i kronan ovanför matbordet första gången efter sommaren just den här helgen. Då visste dom att vi skulle tänka på de nära och kära som inte fanns kvar hos oss. Det blev så naturligt för dom och den traditionen vill jag ha kvar.



Ellen hade en riktigt jobbig dag. Hon har väl kanske inte riktigt förstått tidigare att mormor verkligen inte finns med oss längre. Hon har hållit sig borta från det som har varit jobbigt tidigare men nu har det nog kommit ifatt vilket jag tror är bra. Man måste tillåta sig att vara ledsen och gråta ibland.
 


Här står bordet dukat och väntar på många hungriga magar.




Vi äter alltid julmat den här helgen. Det smakade riktigt bra. Kanske inte så nyttigt men vi unnar oss. Jag tar igen det men en extra promenad.





Elsa, Cicci och Petra mätta och belåtna.



Kent och Ellen




Micke, Tova och Alfons slappar i soffan.



Elsa, Micke och Line



Alfons i Lines knä, även han mätt och belåten men inte av mormors mat, här är det nappflaska än så länge.

Jacob och Hannes, vart höll ni hus. Inte med på ett enda kort. Nu får det blir skärpning grabbar, farmor vill ha med er också.

Tack allihopa för en riktigt fin dag och kväll.

Kram till Er alla.


Kommentarer
Postat av: Anna

Vilken fin familj du har Annica, och vad du är lik din mamma! Kramar.

2009-11-05 @ 12:48:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0