Snart är advent här

Som jag skrev i går så längtar jag till första advent och julen.

Det finns så många fina saker man kan pryda sitt hem med. Har suttit och surfat runt lite och tänkte dela med mig av det fina som jag hittat.  Det behöver inte vara stora dyra prylar, det är oftast inte dom som skapar stämning.
 
När jag var yngre så gjorde jag egna julblommor men den tiden är förbi nu. Jag vet inte om det är tiden som inte räcker till eller om det är annat som intressera mig mera nu, eller om det kanske är så att börsen är lite mer fylld nu för tiden när barnen inte längre bor hemma så jag har råd att köpa fördigt.



I natt har första riktiga snön kommit här hos oss. Det ligger ett litet pudervitt täcke kvar, jag hoppas att det inte tinar bort. Det blir så ljust och fint på kvällarna med den vita snön. Häromdagen åkte jag hem tidigt från jobbet, klockarn var strax före 16.00 och det var riktigt svart ute. Då är det bättre med snö.


Julgran
Den här granen hittade jag på nätet. Den är inte så fin, den står inte rakt
men ger ändå så mycket stämning. I fjol när vi skulle hämta en gran vid stugan för att ha här hemma så blev det inte så lyckat. Det var en tunn smal ruska vi hittade. Den duger sa Kent, den blir fin när vi får dit ljusen. Jag han hade delvis rätt, den var väldigt fin på kvällen när mörkret kom men på dagen var den inte områdets stolthet,






Har tittat lite mera på fina fönster. Jag bryr mig inte så mycket om hur det ser ut från utsidan. Det är som med oss människor, det är insidan som räknas. Eller hur?



Det här ser riktigt fint ut, men det skulle inte passa till min inredning. Jag har inte den här lantliga romantiska stilen som många unga familjer har. Hemma hos Petra skulle det passa jättebra.

För många år sedan bodde vi mitt i stan i ett gammalt sekelskifts hus med 3,5 meter i taghöjd. Där var det lätt att ordna riktigt fina fönster. Det kanske inte var bara fönstren som gjorde att det blev fint, det var stukatur och lister mm som hjälpte till. Jag ska erkänna att jag saknar stan ibland. Saknar att gå ut och äta middag, saknar att strosa runt och småshoppa en lördag. Saknar att gå på hotell och äta frukost på helgerna. Det är klart att man kan åka in till stan fast det är några mil men det blir tyvärr inte lika ofta. Nej nu kom jag ifrån mitt jultema.

Tittar på adventsljusstakar. Hittade den här, en riktigt 60-tals staken i teak och smide. Den här skulle verkligen passa hemma hos mig. Den gick för 252 kronor på Tradera, synd att jag inte upptäckte den när aktionen pågick. Är det någon som har har ett tips om en liknande tar jag gärna emot det.



Den här adventsstaken köpte jag för några år sedan, men i svart. Den kommer säkert att vara en favorit som får vara kvar många år till. Den ska stå i mitt köksfönster.



Jag kom att tänka på en chef som jag hade för många år sedan. Även hon heter Annika som jag. Det var en jul för många år sedan. Jag hade gått och tittat på adventsljusstaken Elflugan men tyckte att den var lite väl dyr. När det blev mellandagsrea så sålde dom ut den för halva priset men trots det så köpte jag ingen. Min ekonomi tillät inga större utsvävningar efter jul. Phu januari var hemsk förr i tiden. Hur som helst så kom hon ihåg det. Året efter när hon skulle ge oss en julklapp så fick vi alla en Elflugan. Gissa om jag blev glad. Tusen tack Annika, jag tänker med tacksamhet på dig varje advent när jag tar fram min fina stake.



Nej nu får det räcka för den här gången. Det blev inte så mycket julpynts tips. Det blev många tanker tillbaka i tiden i stället. Det är det som är så härligt med att blogga. Man börjar prata med sig själv om en sak och slutar någon helt annan stans. Bloggen är verkligen en bra terapiform, testa den du också. 

Tack för i dag.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0