Snart ska vi ut och resa igen.

I år är det med blandade känslor som vi åker bort drygt 4 veckor.

Petra och Peter ska få sin lilla pojke när vi är borta. Tiden för nedkomst är beräknad tid till den 8 februari och vi kommer inte hem förrän den 20:de. Phu, då skulle jag verkligen ha velat vara hemma.

Jag ringde och kollade upp reseförsäkringen men den gällde inte om man skulle bli mormor och morfar. Om det skulle brinna hemma eller om vi skulle skilja oss, då gällde den. Ja naturligtvis även för sjukdom. Jag frågade Kent vad han tyckte var minst drastiskt att göra men fick inget bra svar.

Jag skulle så gärna vilja ha min familj med på resan men dom prioriterar andra saker än dyra resor och det får jag respekter. Jag önskar att jag hade mycket pengar så att jag kunde bjuda med dom alla men så är det inte.

Ellen pratar ofta om att hon vill följa med oss, kanske hon kan göra det nästa år om vi åker bara på en två veckors resa. Det går ju inte för henne att vara borta från skolan en hel månad mitt i terminen. Vi får se hur det blir.





Vi ska bo i lägenhet uppe på Bellman´s restaurang. Det är ett bra ställe där vi åt många gånger i fjol då vi var där. Lägenheterna är utrustade med kök, allrum och sovrum i två plan. Det finns också en liten terass där vi kan gå ut och röka, för röker gör vi båda två när vi är på semester i Thailand.





Lägenheten ligger mycket central och nära stranden, det är ca 400 meter till havet. Bara tväs äver gatan brukar vi hyra moppe, dom hyr ut till oss utan pass vilket annars är det varligaste. Vi vill inte lämna ifrån oss passen i deposition, det känns inte bra.

Vi har inte varit in och tittat på lägenheterna för dom var alla uthyrda när vi var där i fjol. Enligt bilderna ser det helt ok ut.



Sista veckan kommer vi att bo borta i Kata. Det hade strulat till sig med bokningarna och Niclas som har stället i Karon ville ha in ett stort sällskap och behövde då vår lägenhet sista veckan. Det är helt ok för oss att bo i Kata en veckan, det kan vara skönt att byta miljö.

Vi funderar på att åka några dagar upp till Chiang Mai i norra Thailand. Där har vi inte varit någon gång och vi brukar alltid besöka en ny plats. Har kollat upp inrikesflyg och det kostar inte alls mycket att åka dit upp med Air Acia, 750 kr per person för ToR. Det är inte mycket att säga om det priset.

Ja vi får se vad det blir, vi vill i alla fall inte boka ännu. Vi köper resan på plats i stället

I början när vi åkte till Thailand så bokade vi alltid rummen direkt på hotellen. Vi trodde att vi skulle få det billigast priset då genom att pruta lite. Thailand är ju ett land där det prutas på det mesta. Så är det inte när det gäller hotellrum. Det billigaste alternativen bokar man alltid på nätet. Ibland har det hänt att vi har gått till ett internet café och bokat och då kommit undan med ett bättre pris.

Jag kan rekomendera två sidor, det är Agoda och Sawadee. Där hittar man alltid rum till bättre pris än att fråga på plats.




När det gäller att ta sig till Thailand så åker vi för det mesta med Thai Air. Dom har fina rymliga plan och mycket trevlig personal. Det är också gott om benutrymme även i ekonomiklass. I fjol när vi åket med Fritidsresor var det så trångt så jag kunde nästan inte fälla ner bordet trots att min mage är betydligt mindre än många andras.




Nej nu ska jag sluta att drömma mig bort, verkligheten med massor av snö väntar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0