Deklarera 2009

Dags att deklarera



Tänk att det är så trist att deklarera. Det strular alltid med min e-legitimation, fattar inte varför jag inte bara kan få en enkel kod för identifiering. Kan det bero på att jag sålde 9 Biolin via min aktieklubb. Det är helt otroligt vad skatteverket kan hålla reda på. Det ska installeras program, Java tror jag det hette. Har samma dator och samma bank som i fjol men ändå fungerar det inte. Kan det vara mig det beror på. Hur som helst är det fixat för både mig och Kent nu. Jag blev också nöjd med utfallet.
 
Sänkt skatt 2009 eller.

500_CarlXI_1_f.jpg (12165 bytes) 

Hur är det egentiligen med skatten 2009. Får vi några fler 100-lappar kvar i plånboken. Har vi fått någon sänkning med den borgerliga regeringen? Jag hittade en intressant sida som heter Ekonomifakta. Där kunde jag läsa att dom flesta löntagare hade fått 20 - 30% sänkt skatt mellan 2006-2009. Kan det verkligen stämma. Såg också att vi i Sverige har det näst högsta skattetrycket bland många länder, bara Danmark hade högre skatt. Min slutsats av det hela blir att det var en himla tur att vi fick en borgerlig regering, hur mycket hade vi annars betalat i skatt. Eller..... Gör jag en snabb och felaktig tolkning. Kanske min kompis Megan har tid att reda ut det här, hon är ju ledig på heltid numera :-) och väldigt insatt i de ekonomiska frågorna.

Nej nu ska jag inte sitta här och fundera mer. Det finns viktigare saker att göra.

Vi ses och hörs

Kommentarer
Postat av: Kreativa tankar

Jag är mäkta imponerad av dig. Har du redan deklarerat??? Jag har bara kommit till delen att öppna brevet o inse att jag även i år får 5000 i restskatt visserligen 5000 lägre än i fjol men ändå.

Visst har vi vått sänkt skatt eller rättare sagt Ni som fortfarande arabetar. Inför 2008 så sänktes skatten med ca 1000 kr för en medelinkomsttagare, och jag tror aven att det va sänkningar de två åren tidigare också men inte lika mycket. För mig som numera "klassas" som att tillhöra pensionärsgruppen så är det lite skillnad. Jag trodde i mitt enfald att när man får "lön" från ALECTA fram till 65 år så skulle det inte klassas som pension men det gör det. Jag kan inte svara på om vi fått 20-30 % lägre skatt men klart är att det är en hel del. Så jag håller med dig Tur att vi fick en borgerlig regering hoppas bara att dom får chansen i 4 år till så dom hinner visa på effekterna lite mer konkret. O som det ser ut just nu för vänsteraliansen så är det väl ganska troligt men mycket hinner hända innan hösten 2010. Jag kommer att träffa Marcus nu i Påsk och då ska jag kolla med honom om hur skattetrycket har förändrats, han är klart påläst i sådana frågor.

Ha en Glad Påsk njut av ledigheten.

2009-04-08 @ 10:26:25
URL: http://norasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0