Hälsoresan

Vem kommer inte ihåg Lasse Åbergs Hälsoresa från 1999. En riktigt rolig komedi inspelad i Dalarna. Min Hälsoresa börjar nu på måndag, på Österåsen i Ångermanland. Jag måste säga att det känns ganska tragiskt. Varför har jag ställt till så jag måste vara med i en sådan komedi.

I början av oktober var jag till Österåsen på inskrivning. När jag satt i bilen på väg upp kände jag mig både arg och ledsen. Arg för att det blivit som blivit, ledsen för att jag inte vaknat tidigare och själv gjort något åt min vikt och hälsa.

Jag är inte så himla tjock men min kropp tycker tydligen det. Jag har fått alla fel som kraftigt överviktiga får. Blodtryck, blodfetter, diabetes mm.

När jag satt på inskrivningen tillsammans med mina kommande kompisar såg jag bara allt det tragiska. Jag hörde inte hemma där, hörde inte hemma med dessa människor. Jag upplevde att det var sådana människor som nästan gottade sig i sina besvär, sådana som nästan vill överträffa varandra med allt deras elände. Jag som gör allt jag kan för att ingen ska märka att jag inte mår bra. Jag undrar hur det ska gå. Konstigt, jag som bara har bara hört positivt om stället.

Vi gick på rundvandring i det gamla sanatoriet. Rummen såg ut att vara renoverade på tidigt 80 tal, det låg två urtvättade handdukar märkta med Landstinget Västernorrland på sängen. Ingen TV eller radio. Det var inte som de hotellrum som jag brukar bo i på mina jobb eller semesterresor. Tur att jag har min telefon och dator.

Ja ja, nu ska jag inte sitta och tycka synd om mig själv längre. Har barnbarn här som verkligen förgyller tillvaron bara jag lägger undan min telefon.

Trots att jag låter som jag gör är jag faktiskt tacksam att min läkare skrev en remiss till Österåsen. Jag ska göra mitt yttersta för att ändra min livsstil så att jag blir frisk och kan ha ett långt aktivt liv.

Jag kommer igen med rapporter från min Hälsoresa.


Kommentarer
Postat av: Megan

Givetvis kommer det att gå bra för dig att vara där.

Du kommer ut om en vecka som en vacker nyponros o tycker att livet är helt underbart. Jag har inte försökt att blogga från telefonen o när jag tänker till så har jag fn inten Iphone så jag kan väl skylla på det KRAM till dig o ha en skön viselse i vackra Österåsen

2011-10-22 @ 21:27:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0