Norrfjärden

Camping i Norrfjärden i norra Hälsningland.

När vi kom hem efter några dagar i Bergafjärden kände vi att vi ville ut igen. Ingen av oss hade lust att vara hemma eller i stugan.

Vi åkte ner till Norrfjärden som vi åkt igenom så många gånger men aldrig stannat till vid. Jag hade läst i en reklamtidning för Kustvägen att det fanns en camping där. Vi tog med oss Tova och åkte ner på tisdagskvällen. Vi blev verkligen glatt överraskade, oh så fint det var där.

Det fanns mycket riktigt en liten camping där som låt otroligt fint alldeles vid vattnet. Det var en obemannad camping där information fanns att läsa på en skylt. Det kostade 100 kr per dygn inklusive el. allt utom ett kök fanns. Betala gjorde man i en postlåda eller på Cafét intill.

Här sitter vi och äter, det är ganska enkle mathållning i bilen men alltid smakar det bra. Här var det spagetti och köttfärssås som stod på menyn.

Tova diskar efter middagen.

På onsdag skulle vi cykla och se om vi hittade någon badstrand. Det fanns en mycket fin sandstrand och den var bara på andra sidan om en backa, ca 200 meter från campingen. Tänk att vi har haft stuga i drygt 25 år bara två mil från Norrfjärden och aldrig upptäckt vad fint det är där.

Tova och jag på väg ner till stranden

Det var inte det allra bästa vädret och vattnet kändes kallt så något bad det blev det inte.

Petra och Peter kom ner på onsdags eftermiddag och hämtade Tova. Det hände inte så mycket så hon tappade tålamodet, hon ville hem till Maria och rida på hennes hästar.

Här sitter vi framför Café Skäret som är ett litet cafe alldeles vi bryggorna. Dom har öppet 18 - 21 på sommarkvällarna samt på helgerna. Vi gick dit och tog en fika på kvällen. Dom hade massor av hembakt bröd, många sorter som jag känner ingen från mammas kakfat. Det var också otroligt billigt, 60 kr för två kaffe och 4 goda mjuka kakor.  Jag kan verkligen rekomendera en utfykt till Norrfjärden en solig sommarkväll.

Det var inte sista vistelsen i Norrfjärden, det var vi båda överens om när vi åkte hem på torsdagsförmiddagen.

Livet är inte bara solsken

Vilken ringsignal

I morse blev jag väckt av telefonen, det ringde som bara den strax efter klockan åtta. När jag svarade var det Petra som var i andra änden.

- Bli inte orolig nu sa hon men det har hänt en olycka, inget allvarligt skyndade hon sig att säga. Hon vet hur hispig jag blir när något händer. Det var Cicci som låg på sjukhuset, vilken fasa vi var ju tillsammans i går kväll.

Cicci och Tomas skulle cykla till Cafet i Juniskär för det var pubafton där. Dom skulle först åka på vanliga cyklar med bestämde sig sedan för att hyra en gamman tandemcykel här på campingen. När dom åkte hem cyklade dom omkull, det fanns ingen sten - ingen grop i vägen. Vad det var som gjorde att dom körde omkull kunde dom inte förstå. Troligast var det stödet på cykeln som tog i, det var ett sådan gammat stöd som är dom en klyka under cykeln som man viker upp som stöd.

Hur som helst slog hon sig riktigt illa så dom tyckte att det var lika bra att åka in på aktuten. Cicci blev inlaggd och har i dag genomgått skallröntgen och röntgen av ena axeln. Vilken tur, hon var hon inte allvarligt skadad utan fick åka hem i dag på eftermiddagen.

Jag fick hennes telefonnummer av Petra och när jag ringde sa hon det första hon sa - Jag är inte skadad mamma, jag kan jobba på måndag. Det var hennes sätt att göra mig lugn, kan man jobba så är man ganska ok i alla fall.

Så blir det nog inte för hon har fått en rejäl smäll vid ena tinningen så att hon kan inte öppna ena ögat.

Se så hon ser ut.

Tack till dig där uppe som såg till att det gick bra trots allt.

Hon kommer aldrig mer att åka på en tandemcykel, det har hon lovat mig.

Puss o kram gumman, jag älskar dig.

Många små pojkar i släkten nu

Här är dom två minsta barnbarnen på camping

Ja har man så många små barnbarn som vi har finns det alltid någon man kan mysa med. För det mesta är det underbart. Det var någon som sa att barnbarn är livets efterrätt, det är så sött och gott men ibland blir det bara för sött. Jag så är det och då får man säga ifrån och det är alltid tillåtet i vår familj.

Här sitter Kent och matar Alfons. Jag undrar hur mycket som kommer i magen, det verkar mest vara bus för det är Alfons riktigt bra på. Den 31 juli blir han ett år, tänk vad fort tiden går.

Även Dante har blivit en riktigt stor krabat, här sitter han och myser med mig i bilen.

Han är så lik sin morfrar. Du kan tro att morfar Kent är stolt.

Petra 28 år

Petra fyller år.

I fredags fyllde Petra 28 år. Vi ringde hem till henne på fredag förmiddag och sjöng och gratulerade. Vi fick båda hemlängtan men mest Kent som blev så där riktigt Petra sugen. - Vi åker hem och överraskar henne, sa Kent. Vi är ju borta så ofta när hon fyller år, kan vi inte vara hemma och fira henne i år.  Vi som hade planerat så mycket mer runt och i Stockholm beslutade oss helt plötsigt för att åka hem och vara med på hennes bjudning.

Det var full fart med hela släkten samlad när vi kom.

Micke, pojkarna och Petra.

Vaxholm

Vi är klar i Vaxholm, blir här tills i morgon.

Vi bort helt ok fast jag blev lite besviken när vi kom hit eftersom det är några kilometer in till centrum.
Det ligger mycket fint vid vattnet med både klipport och fin badstrand.

I går förmiddag cyklade vi in till centrum och strosade runt. Vi hade tänkt åka ut till Sandhamn men det går bara en fälja per dag härifrån och den gå enligt vår klocka för tidigt så vi missade den.  Det är otroligt vackert här. Massor av fina små butiker och trevliga restauranger. Massor av trevliga människor och fina båtar.

Jag har ställt upp mig "fint" allt efter Kents önskemål

Vaxholms fästning

Småbåtshamnen med Vaxholms hotell i bakgrunden.

Vi åt lunch på en liten mysig restaurang alldeles intill gästhamnen. Sportbar nr 10 heter den. Vi åt varsin ceasarsallad och den var helt ok, bra mat, bra priser och trevlig miljö. Inget att klagar.

När vi kom tillbaka till bilen ringde kompisar som bor i Stockholm. Dom satt på skärgårdsbåten på väg ut till oss. Jag frågade en granne i husvagnen intill om hon kunde åka in till centrum och hämta dom mot en lite slant. Det var inga problem, hon hämtade upp dom så gärna. Tänk vad folk är snälla och trevliga när det är sol och sommarvärme.

Vi var här på campingen ett tag, tog en runda på minigolfbanan. Inte min starka sidan men resultatet för Kent och mig blev ändå godkänt, Kent kom på första plats och jag på sista så det jämnade ut sig.

På kvällen tog vi taxi in till centrum för att äta med våra Stockholmskompisar.  Den här gången hamnade vi på Bistro i Vaxholm. Det var inte lika bra som Sportbar nr: 10. Varken mat eller servicen var den bästa men vi hade mycket trevligt.

När vi skulle tillbaka till campingen tog vi en prominad, välbehövd sådan efter en lat dag med mycket god mat och dryck.

I dag har vi bara tagit det lugnt och varit här på campingen. I morgon tar vi bilfärja och söker oss ut på Värmdö. Det går en fälja flera gången per dag från Stavsnäs ut till Sandhamn, den har avgångar som även passar vår tidtabell. Vi får se, blir det bra väder blir det kanske Sandhamn i morgon.

Här finns inga måsten, vi tar dagarna som dom kommer.

Grattis Micke och Cicci med familjer till era nyinförskaffade sommarnöjen. Ska blir roligt att få både se och prova när vi kommer hem.

Kram på er alla

Husbilssemester

Äntligen..................

Jag har längtar i många år efter en egen husbil men det har aldrig blivit av, dom är ju inte helt gratis. I år gick budgeten ihop och det blev affär. Vi är så helnöja, allt funkar jättebra.

Den är nästan ny, har bara gått drygt 600 mil. Tyvärr upptäckte vi en skavank på vänstersidan bak, hoppas att den inte ingår i köpet Peder.

Vi åkte iväg i söndags, tog det lugnt och gjorde första stoppet vi Tönnebro där vi sov så gott. Det är inte likt oss, vi brukar bränna ner till västkusten första natten när det är semester efter Sveriges vägar för att ha den långa sträckan avverkad.

Dag två åkte vi till Gävle där vi träffade Petra, Peter och barnen som var på hemväg efter två veckors hurvagsns semester. Vi tillbringade kvällen tillsammans på en fin camping utanför Gävle, Bönan heter stället. Det var så kul att träffas, två veckor utan varandra känns väldigt långt.

Tova, Petra och jag myser när vi träffas igen.

Kent, Dante och Tova slappar efter frukost.

När vi skildes åt på förmiddagen fortsatte vi mot Stockholm. Vi åkte gamla vägen via Östhammar där vi stannade och strosade runt. Vi åt lunch i bilen.

Kent bänkad för lunch.

Sedan åkte vi vidare, vi hade bokat plats på Vaxholms camping. När vi kom fram blev vi besvikna, campingen ligger ca 2 kilometer från centrum. Det var inte vad vi hade planerat vi som tänkte åka båt ut till öarna i skärgården. Vi hade hoppats att det var prominadavstånd men så var det inte, det får blir cyckel in till båten i morgon förmiddag.

Nej nu är det dags att göra kväll, Kent ligger redan och läser.

Ha det bra alla där hemma.

Soliga, varma hälsningar från oss.

Nu är stugan till salu

Är du intresserad ring 070-3436710

Ja nu har vi bestämt oss för att sälja stugan som vi har haft i 26 år. Vi har många gånger känt att vi är trött på stället men det  har alltid gått över. Nu i år känns det annorlunda, nu vill vi inte vara där alls.

Känner du någon som letar stuga vid insjö (Armsjön, stor insjö) så tipsa gärna om vår stuga. Blir den inte såld nu så kommer vi att lämna den till mäklare nästa vår.

Här kommer bilder.

Huset från framsidan

Baksidan ner mot sjön

Enkelt uterum, en del målning återstår.

Utsikten ner mot granne och sjön med badplats, ca 100 meter från stugan.

Stort trädäck på hela framsidan med kvällsol.

Kök med matplats

Arbetsytor i köket

Matrum

Allrum med kamin, utgång till trädäck på framsidan

Öppen planlösning, bild från allrum

Bild från matrum till allrum

Sovrum

Sovrum med utgång till altan

Sovrum 2

Toarum med wc och dusch, gjord med låg budget. Behöver renovers.

Tvättpelar, äldre tumlar.

Garage med bodel

Matplats I "garaget"

Allrum

Pentry, ej vatten och avlopp

Här finns även en alkov med utgång som jag missade att fota

Mormors frigge, altan och listning återstår.

Massor av svartvinbärsbuskar. Det finns även massor med hallonbuskar i direkt anslutning till tomten.

Stranden med grillplats

Egen brygga (tillsammans med närmaste grannen, byggår 2009) som isen inte var snäll med i år. Måste riktas.

Mycket fin badplats, används av oss och våra två grannar.

Gemensam brygganläggning, en båtplats tillhör vår fastighet.

Husen värms upp med direktverkande el och kamin. Vatten tas från egen brunn. 2 kammarbrunn för tappvatten och sluten tank för toaavfall.

Hoppsan vad mycket bilder det blev. Tala gäran om för dina vänner och bekanta att det är till salu. Är någon intresserad av att titta, ring.

Mysig söndagsförmiddag

Ellen sov hos oss i natt.

Hon ringde i går kväll och hade inget att göra. Elsa och hennes kompis skulle sova i deras husvagnen och Ellen fick inte vara med. Då är det bra att ha en mormor att ringa till som oftast säger, - Självklart. Det säger ungarna i alla fall att jag gör.

Vi hade en mysig kväll, tittade på fotboll på TV. Inte min favorit men ok ibland.  Vi la oss ganska tidigat och vaknade utvilade i morse. Vädret var toppen och vi hade inget gott till frukost hemma så vi besämde oss för att åka in på Hotell Södra Berget och äta frukost där.

Ellen och jag på väg in till frukostmatsalen.

Efter en bra stund och betydligt mättare gick vi en sväg runt hotellet och skidbacken.

Sundsvall är en riktigt fin stad belägen mellan sina båda berg och havet ända in till centrum. Snacka om vacker vy och den finns här hemma i vår stad.

Kent och Ellen långt upp i slalombackens startramp.

När vi åkte hem stannade vi hos Cicci med familj. Dom satt på sin nybyggda altan. Dom har gjort en altan på hela framsidan av huset. Det blev jättebra och kanon för Alfons som kan cyklar runt där på sin nya trehjuling.

Alfons i halsduk knuten på huvudet, tänk att en solhatt (eller många) bara kan försvinna.

En rufsig nyvaken liten Elsa leker med Alfons.

När vi kom hem passade jag på att ha tvättdag, det var perfekta förhållanden för att få tvätten torr och slät eftersom vinden fläktade ganska bra.

Kent har åkt iväg en sväg och jag har passat på att blogga som jag inte gjort på mycket länge.

Ha en trevlig sommar du som forfarande tittar in på min blogg ibland trots att där bara varit Påsk helg nu flera månader.

Alexander tävlar på bräda

Skateboardtävling på stan.

När jag skulle gå på lunch i fredags fick jag se Lindas son Alexander på en skateramp i stan. Det är Kents systerdotters son (var den någon som hängde med) som var med och tävlade. Jag har hört att han är jätteduktig på sin bräda och nu fick jag se det själv.

Alexander i mitten i vit tröja.

Jag läste på Lindas Facebook att han hade vunnit juniorklassen.

Alexander i fullt fart mot vinst.

Grattis Alexander till vinsten.

En stolt mormors  svägerska.

Gatufesten 2010

Gatufesten

Inger och Patrik från Stockholm var här uppe i Sundsvall i veckan. Då blev det naturligtvis gatufest. Vi hade inte planerat att gå på festen men ändrade oss på torsdagseftermiddagen. Vi skulle jobba dagen efter och då är det kanske inte så lämpligt att köra bil på morgonen.  Vi ringde till Grand Hotell och dom hade lediga rum så där tog vi in. Kändes riktigt lyxigt, men det är tillåtet ibland.

Clarion Collection Hotel Grand

Vi fick ett rum på översta vångingen, det var ett riktigt fint rum. Det är inte så ofta man sover på hotell i sin egen hemstad. Däremot äter vi ofta frukost på hotellen på helgerna.

Vi började kvällen med middag på hotellet. Därefter åkte vi ut till Siv och Eriks båt där Inger och Patrik redan var. Vi hade en mycket trevlig stund med dom i båten, snacka om båt. Det är som en stor husbil på vattnet, allt fanns ombord. Jag förstår att dom trivs i den.

Sedan blev det gatufest på stan med Parik och Inger. Vi bänkade oss i god tid för att se när Ständut Black spelade. Dom har spelat här i många år och alltid är det lika bra.

Den här killen kan lirar fiol så till och med jag tycker att det låter bra. Fiolspel med riktigt ös så man inte kan sitta stilla.

Kent och Patrik. Kent diggar loss som bara den, han trodde nog ett tag att han var på någon rockkonsert.

Inger sjunger så det svänger.

Vi hade en kanontrevlig kväll som faktiskt slutade ganska tidigt, runt midnatt gick vi och lade oss.

Tack Patrik och Inger för en trevlig kväll.

Barnhelg i stugan

Sommarens första dopp

Förra helgen var vi i stugan. Cicci och Tomas skulle gå ut så vi var barnvakt åt Ellen, Elsa och Alfons. Dom kom ner till stugan på lördag och sov över till söndag. Vädret var helt underbart.

Här är vi nere på stranden där barnen tar återts första dopp. Vattnet var riktgit varmt, 21 grader.

Isen har sabbat bryggan i år, den måste både riktas och lyftas.

Den stora tuben med räkost är till glädje i vattnet även i år. Tänk att den kan vara så rolig.

Här är det grillning på gång igen, jag undrar hur många gånger man grillar på en sommar. Vad åt vi förr i tiden när det inte var så vanligt med grill. Ja det kan man undra.

Midsommar

Midsommar i Norrfällsviken

I år ville vi inte fira midsommar i stugan. Både Kent och jag är ganska trött på att alltid vara där när vi är lediga. Vi åket upp med husvagnarna till Norrfällsviken med Petra, Cicci och deras familjer.

Jag ringde till campingen och frågade om dom trodde att det skulle bli livat med mycket ungdommar. Det trodde dom inte, ack så fel dom trodde. När klockan var ca 21:00 på midsommaraftonen var det som på gatufesten här hemma ungefär. Massor av onyktra ungdommar och ett hög ljudnivå. Tydligen är det känt för att vara ett livat ställe för där patrullerade massor av poliser och vakter vilket kändes tryggt för oss. Det kom tom en polis helikopter och landade där.

Helgen blev trors allt mycket bra för vår del, redan tidigt på natten blev det lugnt och det var det sedan under resten av helgen.

Där sitter vi och leder med barnen utanför vår husvagn.

Dags för den traditionella midsommarlunchen bestående av massor med sill och andra godsaker.

Klockan 15:00 samlades alla för att klä midsommarstången. Sedan blev det dans och lekar.

Ellen, Elsa och Tova i ringen.

Kent, Petra och Cicci sitter och tittar på flickorna som dansar.

Flickorna ställer snällt upp dig för fotografering.

Alfons myser och har skoj.

Cicci och Tomas

Petra och Peter

Dante var på strålande humör hela helgen, han gillar husvagnslivet.

Här är är vi samlade på restaurang Fiskarfänget. Ett fint ställe med uteservering på bryggan.

Här håvas småfisk. Det fanns hur mycket fiskar som helst.

Kent och Tomas fixar grillningen på midsommardagen. De tar en öl och mår bra medans potatisen tillagas i foliepaket på grillen.

Cicci och Ellen fixar salladen.

Jag myser med en nyvaken Dante.

Tänk vad tiden går fort när man har skoj. Vips var hela midsommarhelgen över och vi åker hem.

Theo

Teho har flyttat till mormor i himlen.

Veckan för midsommar fick vi ta bort vår lilla vovve som vi haft i nästan 13 år. Han har haft hjärtfel hela livet, ett blåsljud som han inte har besvärats av. Nu ca en månad för midsommar blev han så dålig, hostig och trött. När vi åkte till doktorn med honom fick vi en chock. Han var mycket, mycket dålig. Hjärtat var kraftigt förstorat och han hade vatten i lungsäckarna. Det blev både vattendrivande, hjärtmedicin och ett besök hos en hjärtspecialist. Tyvärr blev han bara sämre och sämre så vi måste ta det svåra beslutet.

Kent ville åka själv med honom till vetrinären. Dom hade gjort det så fint, lagt en skön fäll på bordet och tänt levande ljus i rummet. Naturligtvis var det inte är lätt stund för någon av oss, allra minst för Pappa Kent som var med honom.

Han var så klok och fin, det verkade som han förstod allt vi sa. När vi skaffade Theo hade vi ingen erfarenhet av hundar, vi uppfostrade honom på samma sätt som med barnen. Han var så lydig, gjorde allt vi sa. Vi kunde tom gå med honom lös på stan, han var aldrig många meter ifrån oss.

Ha det så bra lillgubben, jag vet att mormor tar väl hand om dig. Hon välkomnade dig säkert med nystekt pannkaka som hon så ofta gjorde.

Tack för den tid vi fick tillsammans. Vi ska inte skaffa någon ny vovve, pappa kommer att hålla det löfte han gav dig din sista dag tillsammans med oss.

Niklas studen

Nu har minsta kusinen Niklas (i släkten på Kents sida) tagit studenten. Vi blev bjudan på en mycket trevlig dag hemma hos Frida (Niklas storasyster) och Tobbe uppe i Indal.

Värdret och stämningen var på topp.

Här poserar en stolt Niklas.

När vi satt samlade runt bordet frågade jag Niklas om han inte skulle skicka sitt betyg runt bordet så att vi fick se. När han reste sig upp för att hämta det sa jag - Nej jag bara skojade. Ni får gärna se det sa han stolt. Det kan jag förstå för det han har nog släktens bästa studentbetyg, nästan bara MVG, MG och någon enstaka G. Mycket bra jobbat Niklas.

Här är det presentöppning.

Här står Frida och lilla Tilly på altanen.

Tack allihopa för en mycket trevlig dag och kväll.