Kiel

Snabbvisit i Kiel

På söndag åkte vi vidare från Flensburg till Kiel. Vi hittade återigen en fin ställplats tack vare husbilsklubben.se. Den låg mycket fint vid Kielkanalen, på vägen dit (guidad via GPS) kom vi till ett industriområde, här kan det väl inte vara trodde vi. Jo mycket riktigt när vi åkt ca 1 kilometer till var vi framme. Hade vi inte haft tillgång till info om dessa ställplatser skulle vi aldrig hitta dom.

Det var bara 5 kilometer in till Kiels centrum dit vi tog oss med cyklarna. Det var en mycket fin cykleväg längs stranden. Vi stannade till och tittade oss omkring. Här sitter Kent och titta på ett gäng som spelar någon typ av bollsport med sina kanoter.

Vi stannade till på restaurang för att ta ett glas vin. Alldeles utanför baren låg ett kryssningsfartyg. Det kanske inte skulle vara helt fel att åka på en kryssning, vi får se om jag kan få Kent att skippa Thailand en vinter för att åka båt i  Karibien i stället.

Riktigt maffig båt.

Innan vi cyklade tillbaka till bilen åt vi middag på en restaurang i centrum. Vi längtade potatis efter många GI veckor och beställde in en pära var med creme frech, bacon och lök. När tallrikarna kom in blev vi riktigt snopna. På tallriken låg två stora bakade potatisar med mycket creme frech, lite gräslök och 1,5 baconskiva. Inte riktigt vad vi hade förväntat oss men gott var det, mycket pärer åt vi.

Dagen efter åkte vi vidare till Travemunde. Vi hade inte provianterat utan tänkte göra det där. Vi hittade inget ställe att handla på så vi åkte in till Lubäck. Inte där heller hittade vi något bra ställe, som tur var kunde vi söka oss fram ett stort choppingcentra via Goggle sök så lite vin och öl fick vi med oss. Hade varit snopet att komma hem tomhänt från Tyskland.

Klockan 16:45 avgick båten mot Trelleborg. Vi hade bokat hytt för att kunna sova och var pigga för några mil i bilen på natten. Vi sov inte en blund så det blev inte så många mil den natten.

Vi hade planerat att åka kusten via Ystad - Simrishamn - Karlskrona och upp till Öland. Så blev det inte, vi fick en otrolig längtan efter Cicci och hennes familj som var i Orsa. Klockan 17:30 på tisdag rullade vi in på campingen i Orsa.

Ha det bra alla där hemma. Många kramar från mig.