Minisemester i Dalarna

I förrgår kom vi ner till Leksand i Dalarna.

Vi fick en inbjudan från Petra med familj som är där på husvagnssemester. Vi var inte sena att tacka ja. När vi kom ner var det skapligt väder. Solen lyste med sin frånvaro men det var i alla fall uppehåll. Det är mer än man kan säga om gårdagen, det kom hela 47 mm regn. Vi hörde på TV att Leksand var den plats i Sverige som fått mest regn i går, visst är det väl ändå typiskt och dit skulle vi. I dag fick vi höra att bron över Dalälven har delvis rasat pga allt regnande, det förvånar mig inte.



I går åkte vi på en utflykt till Rättvik via turistvägen genom Tällberg. Här kan man prata om rätta Dalarna, helt otroligt vad vackert det är. Det synd att man ofta är på väg någonstans och inte tar sig tid att strosa runt och tittar, bara husen är en fröjd att se.



Vi strosade en stund på gågatan i Rättvik sedan började magarna kurra. Vi hittade ett skapligt ställe att äta på, Bosses Bostro vill jag minnas att det hette. Natuligtvis besökte vi även en inredningsbutik, Petra var ju med. Det blev inget handlande utan vi åkte vidare upp till Dalhalla. Naturligtvis började det regna men vi fick se en liten glimt av stället. Kan tänka mig att det är himla maffigt att sitta där när Robert Wells drar igång sin Rhapsody in Rock. Han kommer att vara där 13 - 15 juli men då är inte vi kvar här i Dalarna.



I  dag har vi varit till Insjön. Tur att det regnar så att vi får shoppa lite. För många år sedan var vi till Cleas Olsson där, det fanns inte så många mer affärer då. Annat var det nu, det fanns massor av andra affärer bl.a Gripsholms outlet som fick ett långt besök av oss. Vi hade nytt med till sängarna, nya badhandukar, kökshandukar och mycket mycket mer när vi äntligen lämnade butiken. Allt var otroligt billigt.



Så här fint hoppas jag kunna få i sängen hemma Forsa. Överkast och kuddar har jag sedan tidigare.

När vi kom tillbaka till campingplatsen så hade Cicci med familj kommit . Dom har hyrt en stuga och ska stanna här någora dagar. Hoppas att vädret vänder så att dom kan få roligt en dag på Leksands Sommarland som ligger bara en liten bit härifrån.

Nej nu ska jag ge mig för i dag. Tror att det vankas en "sör kopp" (som mormor sa) i förtältet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0