Hålla sig i from

Du måste leva sunt......

Det sa mamma till mig sista dagarna i livet. Hon hade inte levt så sunt, gillade god mat och var inte så aktiv med motion. Hon gjorde det hon tyckte om, var mycket ute i skog och mark men inte i den omfattniningen att det höll henne i trim. Jag undrar om hon ångrade att hon inte varit mer rädd som sin hälsa i slutet av livet. Jag tänker mycket på det hon sa, tänker på vikten av att vara rädd om sig.

 

Jag har tagit fasta på hennes uppmaning. Första dagarna när hon inte fanns hos oss längre gick jag jättemycket för att klara dagen. Kände mig så mycket starkare när jag varit ute och gått en stund. Nu har jag via jobbet gått med i tappa.se. Vi ska tillsammans gå till Prag, det passar mig jättebra för jag är ju också en tävlingsmänniska. Vill inte visa upp det sämsta resultatet.



Tänk att en liten stegräknare kan trigga igång en så bra. Jag blir nästan lite manisk och ska se hur många steg jag har gått varje dag. I går blev det hela 17 528 steg. Det är mitt rekord och det kommer säkert att dröja länge innan jag slår det igen. Mitt mål är att gå 10 000 steg om dagen och det kommer jag att fixa.

I vår släkt har vi högt blodtryck (vilket jag har haft sedan några år tillbaka) vi har också problem med hjärtat och diabetes. Det gäller att vara aktiv och mota Olle i grinden så att inte jag får dom problemen också. Tittar jag mig i spegeln förstår jag att jag verkligen ligger i riskzonen.

Inte tänka på det nu, ska i stället tänka på dom positiva delarna som det är med en god hälsa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0